Dagens gang

Sådan kan en almindelig dag i vuggestuen se ud:

• Morgen: Institutionen åbner kl. 6:30. Den første time er vi i børnehavens fællesområde ved køkkenet. Vi tilbyder morgenmad indtil kl. 7:20, som består af havregryn, havrefras og økologisk minimælk. Vuggestuens personale møder ind fra kl. 7:30 og tager imod børnene i vuggestuens område.
    Vi starter dagen med leg på legepladsen. Det betyder at vi er ude fra kl. 7:30 hver dag, og vi forventer at I afleverer jeres barn klar til leg på legepladsen med overtøj på. Vi er ude i al slags vejr.
  • Formiddag: I formiddagstimerne leger vi i mindre grupper og laver forskellige pædagogiske aktiviteter. Aktiviteterne varierer fra dag til dag, og vi tager udgangspunkt i børnenes forskellige forudsætninger og behov.
    Vi leger meget ude på vores dejlige legeplads og vurderer alt efter vind og vejr hvornår og vi går ind med i løbet af formiddagen.
    Aktiviteterne tager udgangspunkt i de pædagogiske lærerplanstemaer, som vi arbejder med, og kombinerer på forskellige måder. Eksempelvis arbejder vi med krop og bevægelse, hvor børnene bliver udfordret grov- og finmotorisk. Det kan være ved at kravle, køre på motorcykel, rutsje, vippe, gynge, lege i sandkassen eller gåtur i området. Vi arbejder også med kreativitet og æstetik, f.eks. når vi laver pindsvin af blade, hvor vi inddrager materialer fra naturen. Børnenes personlige og sociale udvikling arbejdes der løbende med, idet børnene er med i et fællesskab, hvor de skal lære at vente på tur, koncentrere sig om en aktivitet, og se/lytte til de andre børn. Gennem vores kommunikation med børnene og børnene indbyrdes kommunikation styrkes deres sprog og kommunikative færdigheder.
    I vuggestuen synger vi mange sange. Vi oplever at sang, udover at være grobund for god sprogstimulering, også er med til at skabe en god stemning og styrke nærværet og fællesskabsfølelsen i børnegruppen.
  • Frokost: Hver dag serveres der et frokostmåltid (forældrebetalt) bestående af små lune retter og forskellige rugbrødsmadder. Madplanen kan I finde på vuggestuens opslagstavle. De fleste dage spiser vi kl. ca. 11. Maden bliver leveret fra Fru Hansens kælder.
    Vuggestuen tilbyder økologisk mælk og vand til måltiderne.
    Vi vægter at have god tid og ro til frokost måltidet for at skabe en god stemning omkring måltidet. Vi spiser med børnene i små grupper for at skabe gode rammer for nærvær og fællesskab og danne grobund for de mange læringsmuligheder for børnene.
  • Middagssøvn: De fleste børn bliver puttet til hvil kl. ca. 11:30 efter frokost. Nogle børn sover også en lur om formiddagen. Vi laver løbende aftaler med jer omkring jeres barns sovetider, alt efter barnets behov. I kan altid se på vuggestuens opslagstavle, hvornår og hvor meget jeres barn har sovet.
    Børnene sover i barnevogne, krybber, køjesenge eller senge inde døre alt efter alder og behov. Medbring evt. et tøjdyr, hvis barnet er vant til at sove med det.
  • Eftermiddag: Eftermiddagsmaden spiser vi efterhånden som børnene står op. Herefter leger vi enten på legepladsen eller på stuen.
    Kl. ca. 16 samles vi med børnehavebørnene. Om fredagen samles vi kl. 15.30.